kaduc-logo

Logo vychádza z koncepcie spojenia moderného a tradičného poňatia advokácie.
Základnú konštrukciu loga
tvoria dva elementy: symbol
pilcrow a názov advokátskej
kancelárie.

Význam symbolu

Nové povinnosti pre podnikateľov: Zákon o prístupnosti služieb pre zdravotne postihnutých už čoskoro v účinnosti

Od 28. júna 2025 nadobudne účinnosť zákon č. 351/2022 Z. z., ktorý prináša komplexné pravidlá prístupnosti služieb a výrobkov pre osoby so zdravotným postihnutím. Tento právny predpis výrazne mení povinnosti poskytovateľov služieb, najmä v oblasti dopravy, digitálnych platforiem, elektronických kníh a finančných služieb. Cieľom je zabezpečiť rovnaký prístup k službám pre všetkých spotrebiteľov bez rozdielu.

Koho sa zákon týka?

Zákon sa vzťahuje na služby poskytované spotrebiteľom v oblastiach ako sú:

  • letecká, železničná, autobusová a vodná doprava (weby, mobilné aplikácie, predaj lístkov, informačné panely)
  • finančné služby (úvery, investície, platby, účty, elektronické peniaze)
  • elektronické knihy a prístupové softvéry (okrem čítačiek)
  • služby informačnej spoločnosti

Výnimku tvorí mestská a prímestská doprava a obsah nevytvorený alebo nefinancovaný poskytovateľom služby. Výnimku tvoria aj mikropodniky. Ak by Vás zaujímalo, či je práve Váš podnik mikropodnik, odpoveď nájdete v nasledujúcej tabuľke.


Zdrok: Podnikajte.sk

Váš podnik je teda mikropodnikom ak má 1 až 9 zamestnancov a spĺňa aspoň jedno vedľajšie kritérium.

Kľúčové povinnosti poskytovateľov

Podľa zákona sú poskytovatelia služieb povinní:

  • navrhovať a poskytovať služby tak, aby boli prístupné pre osoby so zdravotným postihnutím
  • informovať verejnosť o splnení týchto požiadaviek
  • zabezpečiť prístupné formáty informácií (písomné aj ústne)
  • uchovávať záznamy o posúdení prístupnosti po dobu 5 rokov
  • nahlásiť každé porušenie prístupnosti Slovenskej obchodnej inšpekcii a prijať nápravné opatrenia do 1 roka

Konkrétne technické a funkčné požiadavky

Podľa zákona musí byť každá služba poskytovaná tak, aby bola funkčne prístupná aj pre osoby s telesným, mentálnym, sluchovým alebo zrakovým postihnutím. To znamená, že webové a mobilné rozhrania budú musieť obsahovať najmä:

  • textové alternatívy k vizuálnemu obsahu (napr. popisy k obrázkom, ikonám a tlačidlám)
  • ovládanie cez klávesnicu bez potreby používať myš (napr. navigácia cez kláves Tab)
  • zabezpečenie čitateľnosti a kontrastu textu, napr. možnosť prepnutia do vysokokontrastného režimu
  • hlasové výstupy a súlad s čítačkami obrazovky pre nevidiacich používateľov
  • zrozumiteľná štruktúra stránky (logické nadpisy, označenia sekcií, navigačné prvky)
  • možnosť zväčšiť písmo bez straty funkčnosti webu
  • časové limity (napr. pri nákupe lístka) s možnosťou ich predĺženia alebo vypnutia
  • videoobsah s titulkami a posunkovým jazykom, prípadne hlasovým komentovaním
  • formuláre s jednoznačnými popismi polí a chybovými hláseniami dostupnými aj nevidiacim

Neprimeraná záťaž a výnimky

Zákon zohľadňuje aj prípady, kedy by plnenie prístupnosti predstavovalo neprimeranú záťaž alebo zásadnú zmenu služby. Poskytovateľ však musí takéto obmedzenie zdokladovať a pravidelne ho prehodnocovať. Ak využíva verejné financie na zlepšenie prístupnosti, výnimka z dôvodu neprimeranej záťaže sa naň nevzťahuje.

Sankcie a výnimky

Za porušenie zákona hrozia rôzne pokuty. Ich výška závisí od povahy porušenia:

  • do 6 000 € za nezabezpečenie prístupnosti služby alebo neposkytnutie povinných informácií verejnosti,
  • do 20 000 € za nezavedenie interných postupov, neinformovanie orgánov dohľadu či neprijatie nápravných opatrení,
  • do 30 000 € za neposkytnutie dokumentácie a súčinnosti pri kontrole.

Zákon zároveň umožňuje upustenie od uloženia pokuty, ak poskytovateľ služby preukáže:

  • že prijal nápravné opatrenia do jedného roka,
  • alebo že by splnenie požiadavky predstavovalo zásadnú zmenu služby alebo neprimeranú záťaž

Dohľad nad dodržiavaním povinností vykonáva Slovenská obchodná inšpekcia, ktorá môže konať aj na základe podnetov spotrebiteľov. Orgán je zároveň oprávnený požadovať dokumenty, preverovať súlad služieb so zákonom a zverejňovať správy o svojej činnosti.

Ak si nie ste istí, či vaša služba spĺňa požiadavky zákona, alebo čelíte konaniu zo strany kontrolných orgánov, neváhajte nás kontaktovať. Radi vám pomôžeme s právnym posúdením a zastúpením.

Tomáš MIŠUDÍK AUTOR ČLÁNKU
ZDIELAŤ ČLÁNOK
Sme tu, aby sme
poradili, pýtajte sa

    Meno a Priezvisko
    vzor@email.sk
    +421 111 222 333
    Dobrý deň, chcem sa informovať ...

    Vaše osobné údaje spracúvame za účelom vybavenia Vašej požiadavky.
    Viac informácií nájdete v sekcii ochrana osobných údajov.

    E-MAIL

    office@kaduc.sk

    TELEFÓN

    +421 950 679 434

    KANCELÁRIA A SÍDLO

    kaduc & partneri s. r. o.

    Trojičné námestie 4, 917 01 Trnava
    Slovenská republika
    (korešpondenčná adresa)

    KANCELÁRIA

    Panenská 23
    811 03 Bratislava
    Slovenská republika