kaduc-logo

Logo vychádza z koncepcie spojenia moderného a tradičného poňatia advokácie.
Základnú konštrukciu loga
tvoria dva elementy: symbol
pilcrow a názov advokátskej
kancelárie.

Význam symbolu

Úvod

Dostali ste sa už niekedy do situácie, že Vám klient neuhradil faktúru? V podnikateľskom svete je toto situácia, s ktorou sa skôr či neskôr stretne žiaľ každý. Poďme si preto povedať, ako presne by ste mali postupovať, aby ste sa takejto situácii vyvarovali, a zároveň čo robiť, ak už sa v tejto zapeklitej situácii nachádzate. Kľúčové je poznať tie správne preventívne kroky, no zároveň vedieť zvoliť dôsledný postup vymáhania nezaplatenej faktúry. Tu je podrobný návod, čo robiť, aby ste 

1. Prevencia 

Najlepšia obrana je prevencia. Čím lepšie sa pripravíte na začiatku, tým menšie je riziko problémov.

  •  Preverte si klienta

Ešte pred dohodnutím spolupráce je vhodné si firmu alebo živnostníka preveriť. Základné informácie si môžete zistiť aj sami, napríklad skúsenosti iných firiem či živnostníkov prostredníctvom recenzií. Ak si chcete byť istý, či je subjekt solventný, nemá dlhy na poistnom, daňové nedoplatky, či nie je v rekonštrukturalizácii či konkurze alebo akékoľvek informácie, ktoré by ste chceli vedieť pred začiatkom spolupráce, v našej advokátskej kancelárii Vám subjekt preveríme.

  • Majte všetko na papieri

Nespoliehajte sa na ústne dohody. Nechcete sa dostať do situácie tvrdenia proti tvrdeniu. Aj jednoduchá písomná zmluva alebo potvrdená objednávka Vás chráni. Mala by obsahovať:

  • Presný rozsah práce: Čo presne máte dodať alebo vykonať.
  • Cena: Jasne stanovená cena. Či už hodinovka, fixná odmena za dielo, a podobne.
  • Termíny: Termín dodania z vašej strany a hlavne dĺžka splatnosti faktúry. Štandardne 15 až 30 dní. Splatnosť faktúry by ste mali mať dohodnutú priamo v zmluve, doba splatnosti na faktúre je totižto právne bezpredmetná.
  • Sankcie za omeškanie: Do zmluvy uveďte prípadný nárok úroky z omeškania. Na tieto máte nárok zo zákona, no ak ich uvediete priamo v zmluve, spolu so zmluvnou pokutou, klient si dva krát rozmyslí, či mu nezaplatenie faktúry stojí za to.
  • Spôsob odovzdania veci, služby alebo diela: Majte jasne definované ako a kedy bude vec, služba alebo dielo odovzdané a prebrané.

2. Záloha

  • Vypýtajte si zálohu

Pri nových klientoch alebo väčších projektoch je úplne bežné a profesionálne požiadať o zálohovú faktúru, napríklad na 30 – 50% z celkovej sumy, ešte pred začatím práce. Zistíte tak platobnú schopnosť klienta a zároveň jeho ochotu platiť. Taktiež tým znížite svoje riziko a pokryjete si aspoň počiatočné náklady.

  • Fakturujte priebežne

Pri väčších alebo časovo náročnejších projektoch fakturujte svoju prácu priebežne, napríklad každý mesiac alebo po dosiahnutí dohodnutých cieľov. Znížite tak riziko, že v prípade neplatenia prídete o veľkú sumu naraz.

3. Správne vystavenie a odoslanie faktúry

Uistite sa, že vaša faktúra je bezchybná a doručená správne.

  • Všetky náležitosti: Faktúra musí obsahovať všetky zákonom stanovené údaje, riadne identifikujte seba, klienta. číslo faktúry, dátum vystavenia, opísané predmety fakturácie, sumu a Váš IBAN.
  • Fakturujte ihneď: Nečakajte a faktúru pošlite hneď, ako je práca hotová a odovzdaná.
  • Správny adresát: Pošlite ju na správny email alebo oddelenie. Overte si to vopred, kam máte faktúru poslať. Ak si nieste istý, a klient Vám dal viacero možností ako ho kontaktovať, využite všetky.
  • Potvrdenie o prijatí: V emaile môžete požiadať o krátke potvrdenie, že faktúru prijali a zaradili do účtovníctva. Ak posielate faktúru poštou, požiadajte o doručenku, prípadne list pošlite do vlastných rúk.

4. Čo robiť, keď platba mešká?

Ak peniaze v deň splatnosti neprídu, postupujte systematicky a profesionálne.

  • Krok 1: Priateľská pripomienka

Prostredníctvom emailu alebo telefonátu dlžníkovi zdvorilo pripomeňte nutnosť zaplatiť faktúru. Oplatí sa predpokladať, alebo aspoň komunikovať so zreteľnou domnienkou, že dlžník jednoducho zabudol. Nemusí isť o žiadne zložité formulácie, kľudne postačí napríklad takýto email:

Dobrý deň, pán Dlžník, dovoľujem si len pripomenúť faktúru č. 23.02042025, ktorá bola splatná dňa XY. Mohli by ste, prosím, preveriť stav jej úhrady? Ďakujem a prajem pekný deň. S pozdravom, Váš Veriteľ.

  • Krok 2: Priama pripomienka

Tento krok môžete prípadne ešte raz zopakovať, ideálne už aj s razantnejším tónom:

Dobrý deň, pán Dlžník, opätovne sa pripomínam s neuhradenou faktúrou č. 23.02042025 so splatnosťou dňa XY. Prosím o jej bezodkladnú úhradu. Ak ste ju už uhradili, považujte tento email za bezpredmetný. S pozdravom, Váš Veriteľ.

  • Krok 3: Výzva

Ak Vás váš dlžník systematicky ignoruje, je čas podniknúť prvý tvrdý krok na ceste k vymáhaniu Vašej pohľadávky. V tomto bode odporúčame osloviť skúseného advokáta alebo advokátsku kanceláriu, ktorá Vám takúto výzvu pripraví.

Oficiálnu výzvu posielame doporučene a s doručenkou, tak budeme mať pre prípad súdneho konania dôkaz o doručení. Výzva štandardne obsahuje presnú identifikáciu pohľadávky, upozornenie, že veriteľ dlh nepretržite eviduje, vyčíslenie úrokov z omeškania, prípadne iného príslušenstva pohľadávky, stanovenie poslednej lehoty na úhradu faktúry, zakončená upozornením o následkoch nezaplatenia, ktorým je súdne vymáhanie pohľadávky, ktoré sa rovnajú ďalším nákladom pre dlžníka.

5. Krajné riešenia, keď nič nepomáha

Ak ani  Vaša výzva nezaberie, v advokátskej kancelárii vypracujeme a vášmu dlžníkovi zašleme predžalobnú výzvu. Narozdiel od Výzvy od veriteľa, na ktorú dlžník takmer nikdy nereaguje, predžalobná výzva vypracovaná advokátskou kanceláriou je skutočnosť, ktorú už dlžník len tak ignorovať nemôže. Ak však nereaguje ani na túto, v advokátskej kancelárii vypracujeme návrh na vydanie platobného rozkazu, ktorého cieľom je, aby súd prikázal dlžníkovi zaplatiť dlžnú sumu spolu s príslušenstvom, ako sú napríklad úroky z omeškania. Ak dlžník nerešpektuje ani platobný rozkaz, podáva sa návrh na začatia exekučného konania, v ktorom Vašu pohľadávku začne vymáhať exekútor.

Zhrňme si to:

  • Odporúčame mať vždy písomnú zmluvu.
  • Pýtajte si zálohu, najmä pri nových klientoch.
  • Keď platba mešká, konajte rýchlo a systematicky.
  • S dlžníkom komunikujte profesionálne a dôsledne prostredníctvom advokátskej kancelárie.
  • Nebojte sa použiť právne prostriedky na ochranu Vašich práv.

Niekedy stačí poradiť, inokedy treba konať.

V našej advokátskej kancelárii robíme oboje. Poskytujeme nielen odborné poradenstvo, ale aj profesionálne zastupovanie v sporoch. Vďaka skúsenostiam, ktoré máme, sa radíme k špičke sporových advokátov. Spájame poctivé právne remeslo s moderným prístupom a dôsledne nastavujeme najlepšiu stratégiu. Pri základných riešeniach si aj my radi pomáhame umelou inteligenciou, no riziku chybného výsledku AI algoritmu Vás nikdy nevystavíme. Preto každý krok, úkon, či zásadné rozhodnutie prejde rukami skúseného právnika, ktorý na rozdiel od AI, rozumie nielen právu, ale aj ľuďom. Spoľahnite sa na nás a vymeňte svoj problém za riešenie a právnu istotu.

Miroslav KADÚC AUTOR ČLÁNKU
Tomáš MIŠUDÍK AUTOR ČLÁNKU
ZDIELAŤ ČLÁNOK
Sme tu, aby sme
poradili, pýtajte sa

    Meno a Priezvisko
    vzor@email.sk
    +421 111 222 333
    Dobrý deň, chcem sa informovať ...

    Vaše osobné údaje spracúvame za účelom vybavenia Vašej požiadavky.
    Viac informácií nájdete v sekcii ochrana osobných údajov.

    E-MAIL

    office@kaduc.sk

    TELEFÓN

    +421 950 679 434

    KANCELÁRIA A SÍDLO

    kaduc & partneri s. r. o.

    Trojičné námestie 4, 917 01 Trnava
    Slovenská republika
    (korešpondenčná adresa)

    KANCELÁRIA

    Panenská 23
    811 03 Bratislava
    Slovenská republika